תרמו לנו

ילדים של אף אחד

בזמן שמשפחות רבות שהו בביתן יחד בתקופה בה נסגרו בתי הספר ומקומות העבודה, אלפי ילדי אפוטרופסות השוהים בפנימיות ברחבי הארץ נאלצו להישאר סגורים בפנימיות.

מאת: יובל גמליאל |  YNET 13.05.20

חרדות, דיכאונות, בריחה ממוסדות ובמקרים קיצוניים אף מחשבות אובדניות. כל אלו ועוד היו מנת חלקם בתקופת סגר הקורונה של כ-7000 ילדים בני 18-6 השוהים בכ-100 פנימיות ברחבי הארץ. הילדים, שהוצאו על ידי רשויות הרווחה ממשפחות לא מתפקדות, המתמודדות עם התמכרויות, מחלות קשות, רציחות, התאבדויות, נטישה או יתמות, חוו, בחלקם, שנים ארוכות של הזנחה וכאב, כאשר ל- 1,500 מהם אין כלל עורף משפחתי והם, בעצם, ילדים של אף-אחד.

אחת העמותות המטפלת בילדים אלו ומעניקה להם לא רק תשומת לב אוהבת אלא גם ובעיקר מודל הורי מתפקד ונורמטיבי היא עמותת "ילדים בסיכוי" הפועלת למעלה מ-30 שנה.

"קרוב ל-50 אחוז מילדי פנימיות הרווחה הוצאו מהבית תחת צווי בתי משפט בעיקר עקב אלימות ורצח במשפחה ול-25 אחוזים מהם אין כמעט משפחה מתפקדת מאחוריהם", סיפר ירון בראון, מנכ"ל העמותה.
"מרבית הילדים המשיכו לגור בפנימיות בכל התקופה המשמעותית של הסגר בן החודש וחצי כי פשוט לא היה להם מקום אחר ללכת אליו. יתרה מזאת, רבים מהם נמצאים על רצף התנהגותי לא פשוט וחלקם אף צורך כדורים פסיכיאטריים בשגרה, כך שהסגר הארוך רק הגביר אצלם חרדות ובעיות נפשיות ושמענו על ילדים שאפילו חזרו להרטיב בלילה.
"לצורך הקלה מסוימת במצבם גייסנו כמעט רבע מיליון שקל לקניית משחקי חברה עבורם, אך כמובן שהיה מדובר על הקלה סימפטומטית בלבד. יש גם לציין כי כל הנושא של למידה מרחוק היה מאוד מורכב עבורנו כי בפנימיות אין כמות מחשבים אישיים ברמת הילד הבודד, כך שהתוכנית הזו לא הייתה לא ממש אפקטיבית עבורם."

אתם מלווים את הילדים עם בגרותם גם בתחילת חייהם האזרחיים, כיצד הם התמודדו?

עמותת "ילדים בסיכוי – המועצה לילד החוסה" הוקמה בשנת 1986 והיא זוכת "אות הנשיא למתנדב". העמותה מקדמת ילדי פנימיות וילדים חסרי עורף משפחתי, במגמה להעניק להם סיכוי לחיים טובים יותר בעת שהותם בפנימייה. לצורך כך העמותה מפעילה תכניות טיפוליות, שיקומיות וחינוכיות לילדי הפנימיות ולבוגרים, בשיתוף משרד העבודה והרווחה, הביטוח הלאומי ואנשי מקצוע חיצוניים, בהתאם לצורך הקיים בשטח.

"העמותה מפעילה חמש תכניות ארציות עיקריות עבור ילדי הפנימיות", הסביר בראון, "בין היתר אחראית העמותה על החינוך הבלתי פורמאלי בפנימיות בשעות אחר הצהריים, על הגוף לאפוטרופסות שהוא גוף המשמש כאפוטרופוס על פי חוק לילדי פנימיות שהתא המשפחתי שלהם קרס והם נותרו לבדם בעולם ועל חיבור ילדים למשפחות מלוות המעניקות להם בית חם בחופשות, סופי שבוע ובחגים.
"בנוסף, אנחנו מובילים תכנית בשם 'הורים שותפים' שמטרתה לחזק את הקשר המשפחתי בין הילד לבין הוריו, וכן אנו תומכים בצעירים בני 18-28 ומעניקים להם את האפשרות לגור בעשרות דירות בשכירות ברחבי הארץ במהלך שירותם הצבאי, הלאומי ואף לאחר מכן."

מי שנמצא באחת מהחזיתות היותר מורכבות בפעילותה של העמותה, הוא ללא ספק הגוף לאפוטרופסות. גוף זה המונה צוות של 8 עובדות סוציאליות הוקם ב- 1995 ובמסגרתו מלוות העו"סיות קטינים בני 18-8 שבית המשפט קבע כי הוריהם הביולוגיים אינם מסוגלים לתת מענה לצרכיהם השונים ולהבטיח את התפתחותם התקינה.
"אנחנו מלוות כ-120 ילדים ברחבי הארץ אשר הוצאו ממשמורת הוריהם בצו עפ"י חוק הנוער לאחר שחוו היסטורית חיים מורכבת וסבלו מהעדר דמויות הוריות יציבות ומיטיבות ממגוון סיבות: יתמות, נטישה, חוסר תפקוד הורי מתמשך על רקע מחלות נפש, התמכרויות, ואף פגיעות והזנחה. הילדים שוהים בפנימיות והם נעדרי עורף משפחתי", סיפרה העוס"ית ענבל שילוח.

מה אתן עושות במסגרת תפקידכן?

"כל אפוטרופוסית אחראית ל-15 ילדים והיא הופכת להיות החלופה ההורית עבורם. כך, בין השאר, אנחנו משתתפות בימי הורים ומסיבות סיום, דואגות לתזונתם ולשגרת חייהם, אוספות אותם מהפנימייה לצורך טיפולים רפואיים, מלוות אותם לבתי חולים, יוצאות איתם למסעדות, להצגות, להופעות, ובעצם אחראיות עליהם בכל היבט שבו הורה ביולוגי אחראי לילדיו.
"מכיוון שהילד נמצא בפנימייה אז בתהליך ההיכרות אנו דואגים להכיר את כל הצוות שסובב אותו, מכירים את הדוד ואת האח הגדול מהמשפחה הביולוגית ובמידה ואין לו כאלו דואגים לו למשפחה מלווה לחופשות וסופי שבוע. "

כיצד חוויתן את משבר הקורונה?

"תקופת הקורונה הייתה כרוכה בהמון בלבול והרבה וסימני שאלה עבורנו ועבור הילדים. בעוד שהיו ילדים שיכלו לחזור לבית משפחתם לתקופה הזמנית הזו, הרי שלכלל ילדי האפוטרופסות לא היה לאן ללכת והם נאלצו להישאר ללון בפנימיות.
"בשבוע הראשון הם חוו סוג של אופוריה כי הם קיבלו חופש בהפתעה, אבל אז החלו לבצבץ הקשיים שהתגברו מאוד בהמשך עם חוסר הבנה ותסכול למה הם סגורים כל כך הרבה זמן בפנימייה מבלי יכולת לצאת.
"התגובות למצב השברירי היו מגוונות – יש ילדים שהחלו פתאום 'למרוד' ולסרב לטיפול התרופתי השוטף שלהם, יש כאלו שהתקשרו אלינו וסיפרו לנו בבכי שהם משתגעים מהשהות הארוכה בפנימייה בלי יכולת לעשות שום דבר עם עצמם, היו ילדים שברחו מהפנימייה, גם אם למרחק קצר, היו כאלה שהביעו מחשבות אובדניות ואצל אחרים זה התבטא ברגרסיה לימודית גדולה. בסופו של יום, לא מדובר על ילדים שנשארו בסגר בבית מתפקד עם הורים אוהבים אלא בילדים שנשארו בפנימייה סגורה לאורך כל התקופה הזו."

הצלחתן לשמור על מעט נורמליות במצב הזה?

"מכיוון שהיה אסור לנו להיכנס לפנימיות בכל ימי הקורונה היינו מגיעות אל הילדים עם ממתקים ושתייה והתיישבנו איתם על המדרכות מחוץ לשער. זה אולי נשמע דבר פעוט אבל בשבילם היה מדובר על דבר מהותי כיוון שהם נזקקו להמון תיווך מאתנו למה שמתחולל בחוץ, בטח בתקופה הראשונה בה שררה במדינה פניקה גדולה בעקבות המשבר."
אבל זה כמובן לא נגמר רק במשבר האישי הקשה אותו חוו ילדי האפוטרופסות. כלל תכניות העמותה נפגעו מאוד בימי המשבר ועד עכשיו נאלצים מנהליה לחתוך בבשר החי ולוותר על פעילויות מסוימות על מנת לא לחרוג מהתקציב הרעוע.
"נוכח העובדה ש-90 אחוז מפעילות העמותה נשענת על תרומות, משבר הקורונה פגע בנו בצורה דרמטית כיוון שהמגזר העסקי עצר את תרומותיו", סיפר בכאב בראון. "עם פרוץ המשבר גיבשנו אמנם תנית חירום שבמסגרתה הורדנו שכר לחברי ההנהלה והוצאנו שליש מהעובדים לחל"ת, אך חרף צעדים אלו הגענו למצב בו נרשמה ירידה של 50 אחוזים בהכנסות העמותה. נכון להיום אנחנו מנסים לתעדף איזו תכנית יותר חשובה, ובאילו ילדים נטפל, כאשר לצערי הבעיות בהם נתקלים הילדים והצעירים המלווים על ידינו רק מחמירות."

מי שמהווה קרן אור במצב אליו נקלעה העמותה היא חברת מובילאיי שעם תחילת משבר הקורונה הצהירה על הקמתה של קרן ייעודית בסך כולל של 10 מיליון שקלים שייתרמו לעמותות סיוע במגוון תחומים. אל הקרן הייעודית אותה הקימה החברה,ף אחד פנו כ-2000 גופים מכל רחבי הארץ ובסוף התהליך הזריז בחרה מובילאיי ב-12 עמותות אשר זכו בתרומה נכבדה, כאשר אחת מאלו היא ילדים בסיכוי.

"אם בימים כתיקונם תרומה עבורם נחשבת להתנדבות אמיתית הרי שכעת הדברים נכונים שבעתיים. אנו מאמינים כי זוהי שעתו של המגזר העסקי, כמובן אלו שידם משגת לכך, להביע סולידריות עם כלל החברה הישראלית ולתרום ולסייע ככל יכולתו."

עמותת "ילדים בסיכוי" כבר קיבלה את התרומה הנדיבה והתקווה היא שזו תהיה לה לעזר במהלך החודשים הקרובים עד לעלייה המחודשת על דרך המלך.

"מובילאיי מעמידה את התרומה הכספית היפה לאור אמונתה כי בשעה כה מורכבת וקשה במדינה, מדובר על מעשה שכמעט מתחייב מאליו", אמרה אלכס קגנוב טלמור מנהלת פתרונות מידע ומיפוי בחברת מובילאיי, עם הקמתה של הקרן הייעודית.

קישור לכתבה המקורית: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5729372,00.html
טקסט בדיקה

צילום: shutterstock

By | מאי 13th, 2020|